راه های ترک سیگار+ علائم ترک و فواید آن

راه های ترک سیگار

دسترسی سریع

کشیدن سیگار معمولا در کنار دوستان یا خانواده آغاز می‌شود. متاسفانه نیکوتین هم محرک است هم افسرده کننده و این به معنای آن است که در ابتدا ضربان قلب را افزایش داده و موجب هوشیاری بیشتر می‌شود و سپس باعث خستگی و افسردگی خواهد شد. افراد برای از بین بردن افسردگی به سوءمصرف سیگار تمایل پیدا می‌کنند.  اگر سوالتان این است که آیا مصرف سیگار هم اعتیادآور است؟ باید بگوییم سیگار به شدت اعتیادآور است و این به دلیل نیکوتین موجود در آن است. بنا به برخی از تحقیقات نیکوتین موجود در سیگار به اندازه کوکائین یا هروئین اعتیادآور است. اما ناامید نباشید، میلیون‌ها نفر در جهان، برای همیشه سیگار را ترک کرده‌اند. ترک سیگار را باید از اولویت‌های زندگی خود قرار دهید. در این مطلب قصد داریم راهکارهای ترک سیگار و مراحل درمانی برای وابستگی به سیگار را بررسی کنیم، برای یادگیری بیشتر همراه ما باشید.

عوارض سیگار چیست؟

عوارض مصرف سیگار بسیار زیاد است و عبارتند از:

  • سرطان
  • بیماری قلبی
  • سکته مغزی
  • بیماری های ریوی
  • دیابت
  • مصرف سیگار موجب بروز مشکلات برای ریه و بیماری مزمن انسدادی ریه که شامل آمفیرم و برونشیت مزمن است، می‌باشد. در حقیقت از عوارض مصرف سیگار بر سلامت ریه، ایجاد مخاط در ریه و سرفه خواهد بود که به آن برونشیت مزمن می‌گویند، در این عارضه شما دچار سرفه خواهید شد و خلط زیادی تولید خواهید کرد. همچنین احتمال بروز آسم در شما افزایش خواهد یافت.
  • سیگار همچنین خطر ابتلا به سل، بیماری‌های چشمی خاص و مشکلات سیستم ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد.

با توجه به این عوارض احتمالا می‌دانید که چرا باید برای درمان وابستگی اقدام کنید و به مرکز ترک اعتیاد به سیگار مراجعه کنید. اما ترک سیگار مانند هر ماده اعتیادآور دیگر موجب بروز یک سری علائم ترک می‌شود.

علائم ترک سیگار کدامند؟

انتظار برخی از علائم فیزیکی را در زمان ترک سیگار داشته باشید. اگر بدن شما به نیکوتین معتاد شده باشد، ممکن است پس از ترک اعتیاد به سیگار دچار یک سری علائم شوید که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد یا معده درد
  • افسردگی
  • کمبود انرژی
  • خشکی دهان یا گلو درد
  • میل به خوردن

علائم ترک سیگار برطرف خواهد شد – پس صبور باشید. سعی کنید تسلیم نشوید و دزدکی سیگار نکشید زیرا فقط باید مدت زمانی را با ترک سیگار کنار بیایید.

راهکارهایی برای ترک سیگار

راهکارهایی برای ترک سیگار

برای ترک اعتیاد به سیگار، لازم است تا یک سری اقدامات از سوی خودتان صورت گیرد و سپس به مرکز درمان وابستگی به سیگار مراجعه کنید. بسیاری از شما در ابتدای مسیر درمان سردرگم هستید، اما نگران نباشید کافیست مراحل درمانی زیر را برای ترک سیگار انجام دهید:

  • اهداف خود را بنویسید. معمولا نوشتن اهداف شما را به موفقیت بیشتری می‌رساند. بنابراین برای ترک سیگار لیستی از اهداف خود تهیه کنید و آن را جلوی چشم قرار دهید. با گذشت زمان دلایل بیشتری را که برای ترک سیگار پیدا خواهید کرد، یادداشت کنید.
  • دریافت حمایت از دوستان و خانواده. اگر نمی‌خواهید به خانواده‌تان بگویید که سیگار می‌کشید، از دوستانتان بخواهید که به شما در ترک سیگار کمک کنند. در کنار کمک گرفتن از عزیزانتان، با مراکز ترک سیگار در تهران تماس گرفته و از مشاوره و روان درمانی ترک سیگار کمک بگیرید.
  • تاریخ ترک سیگار را تعیین کنید. آن را در تقویم علامت بزنید و به دوستان و خانواده (اگر می دانند) بگویید که در آن روز ترک می‌کنید. آن روز را به عنوان یک خط جداکننده بین فردی که سیگار می‌کشد و فرد غیرسیگاری در نظر بگیرید.
  • از سیگار و اقلام مربوط به آن مانند جاسیگاری و فندک و…خلاص شوید. (چون وسوسه کننده اند)
  • تمامی لباس‌های خود را به منظور از بین بردن بوی سیگار بشویید.
  • هر موقعیتی که در آن احساس کنید که باید سیگار بکشید، محرک است. مانند زمان‌هایی که در کنار دوستان خود هستید یا پس از غذا و… بنابراین ابتدا موقعیت‌ها را شناسایی کنید و سپس از آن موقعیت‌ها اجتناب کنید. مثلا اگر موقع رانندگی سیگار می‌کشید با تاکسی به محل کار بروید. یا چیز دیگری را جایگزین سیگار کنید مانند آدامس بدون شکر، خلال دندان و آب نبات چوبی.
  • خودتان را مشغول کنید. هر چه حواستان بیشتر پرت باشد، کمتر هوس سیگار می‌کنید.
  • تاخیر در مصرف سیگار. اگر احساس می‌کنید می‌خواهید تسلیم هوس سیگار کشیدن شوید، به خود بگویید که باید 10 دقیقه دیگر صبر کنید. در این بازه زمانی کاری انجام دهید که در آن مدت حواس خود را پرت کنید. سعی کنید به یک منطقه عاری از دود بروید. این ترفندهای ساده ممکن است برای از بین بردن ولع سیگار موثر باشد.
  • فقط یک نخ بکشم! اگر چنین فکری به سراغتان آمد بدانید که یک نخ، معمولا نخ دیگر را می‌طلبد!!
  • تاثیر ورزش بر کنار گذاشتن سیگار. فعالیت بدنی می‌تواند حواس شما از هوس و میل به سیگار پرت کند. فعالیت‌های کوتاه مدت – مانند چند بار بالا و پایین دویدن از پله‌ها– می‌تواند ولع مصرف سیگار را از بین ببرد. پیاده روی کنید یا بدوید، اسکات، خم کردن زانو، فشار دادن، دویدن در محل، یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها را امتحان کنید. اگر ورزش کردن را دوست ندارید، خیاطی، کار با چوب یا نوشتن را امتحان کنید. یا کارهایی برای حواس پرتی انجام دهید، مانند تمیز کردن یا بایگانی کردن اوراق.
  • بهترین محصولات جایگزین مصرف سیگار چیست؟ درمان‌های جایگزین نیکوتین کوتاه‌اثر – مانند آدامس نیکوتین، قرص‌های پاستیل، اسپری‌ بینی یا استنشاقی – چسب‌های پوستی می‌توانند به شما در غلبه بر هوس شدید کمک کنند.
  • انجام تکنیک‌های تمدد اعصاب. سیگار کشیدن ممکن است راه حل شما برای مقابله با استرس باشد. از طرفی مبارزه با ولع سیگار می‌تواند استرس‌زا باشد. با امتحان راه‌هایی برای آرامش، مانند تنفس عمیق، آرام‌سازی عضلات، یوگا، تجسم، ماساژ یا گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش، استرس را از خود دور کنید.
  • برای ترک سیگار چی بخوریم؟ مصرف انواع سبزیجات( مانند کلم، قارچ، سیر، اسفناج و …) برای افرادی که در حال ترک سیگار هستند، بسیار موثر است. سبزیجات بدن را قلیایی کرده و آنتی اکسیدان و ویتامین به بدن می‌رساند.
  • در کنار روش‌های کمک درمانی برای کنار گذاشتن مصرف سیگار، با کلینیک شبانه روزی ترک سیگار در تهران تماس بگیرید. ترک سیگار در کلینیک خصوصی ترک اعتیاد VIP ، شامل خدمات بسیاری است که در زیر به آن اشاره می‌شود.

بهترین روش برای ترک سیگار

راه حل اساسی برای ترک سیگار را می‌توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی روانشناسی و ترک اعتیاد بیابید. در وی آی پی کلینیک از ترکیب درمان دارویی ترک سیگار و روانشناسی ترک سیگار استفاده می‌شود. در حقیقت در این کلینیک، در کنار از بین بردن اعتیاد فیزیکی، به ریشه کن کردن مشکلات مربوط به سلامت روان پرداخته می‌شود تا دیگر در مواقع مواجهه با مشکلات و چالش‌ها، به سراغ سیگار نروید. مراحل درمانی برای ترک سیگار در VIP کلینیک به شرح زیر است:

ترک تدریجی سیگار

کاهش تدریجی تعداد سیگارهایی که در طول روز می‌کشید، راهی موثر برای ترک سیگار است. اما این روش برای همه کار نمی‌کند. ممکن است روش «بوقلمون سرد» برای شما موثر باشد و بتوانید به یکباره سیگار را ترک کنید. این را پزشک حاضر در بهترین مرکز ترک سیگار در تهران با توجه به شرایط جسمی و روانی شما تعیین خواهد کرد.

درمان دارویی ترک سیگار

داروهای تجویزی غیر نیکوتینی مانند بوپروپیون و وارنیکلین برای ترک سیگار موثر هستند. ممکن است پزشک ترک اعتیاد آن‌ها را برای فرد تجویز کند.

در این کلینیک درمان بستری ترک اعتیاد به سیگار و درمان سرپایی اعتیاد به سیگار قابل انجام است. بنا به میزان اعتیاد به سیگار می‌توانید از هر کدام از روش‌ها استفاده کنید. معمولا به کسانی که دچار اعتیادهای سنگین هستند، روش بستری پیشنهاد می‌شود، تا بیمار تحت مراقبت شبانه روزی قرار گیرد.

روان درمانی ترک سیگار

در بهترین کلینیک ترک اعتیاد به سیگار در تهران از روانشناسی و روان درمانی به منظور بهبود اعتیاد روانی و اختلالات سلامت روان، استفاده می‌شود. عموما از روش رفتاردرمانی برای ترک سیگار استفاده می‌شود. در این روش الگوهای رفتار منفی بیمار مشخص شده و سپس الگوهای مثبت جایگزین آن‌ها خواهد شد.

 فواید و مزایای ترک سیگار

فواید و مزایای ترک سیگار

“برای ترک سیگار با شماره 88064379 تماس بگیرید”

مزایای ترک سیگار را به خود یادآوری کنید. یادداشت کنید یا با صدای بلند بگویید که چرا می‌خواهید سیگار را ترک کنید و در برابر هوس سیگار مقاومت کنید. این دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن احساس بهتر
  • توجه به سلامتی خود
  • دور نگه داشتن عزیزانتان از دود سیگار
  • پس انداز

به خاطر داشته باشید که تلاش برای درمان وابستگی به سیگار همیشه بهتر از هیچ کاری نکردن است. هر بار که در برابر میل به سیگار مقاومت می‌کنید، یک قدم به عاری بودن از سیگار نزدیک می‌شوید.

برای ترک سیگار به چه دکتری مراجعه کنیم؟

از ساده ترین راه‌های ترک سیگار مراجعه به مرکز ترک سیگار و کمک گرفتن از مشاور، روانشناس و روانپزشک ترک اعتیاد است.  زمانی که به بهترین کلینیک ترک اعتیاد به سیگار در تهران مراجعه می‌کنید، ابتدا ترک فیزیکی را تجربه خواهید کرد و سپس در جلسات مشاوره فردی یا گروهی از روان درمانی برای ترک سیگار استفاده می‌شود.

در این مطلب یاد گرفتیم که چگونه سیگار را ترک کنیم؟ می‌دانیم که استفاده از روش‌های کمک درمانی برای کنار گذاشتن مصرف سیگار می‌تواند موثر باشد اما کافی نیست. ساده ترین و بهترین راه برای ترک سیگار مراجعه به کلینیک تخصصی روانشناسی و ترک اعتیاد است. در این مرکز مشکل اعتیاد بصورت ریشه‌ای حل خواهد شد و به شما یاد داده می‌شود تا در مواقع چالش برانگیز دیگر به سراغ مواد اعتیادآور نروید و با راهکارهای مقابله‌ای سالم مشکل را حل کنید. درمان دارویی و روانشناسی ترک سیگار راه حل کاربردی در بهترین کلینیک ترک سیگار یعنی VIP کلینیک خواهد بود.

 

منابع:

mayoclinic

kidshealth

cdc

کلینیک ترک اعتیاد VIP

جهت ارتباط و مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان