بهترین روش ترک لورازپام

لورازپام از دسته بنزودیازپین‌ها می‌باشد که از آن برای کاهش اضطراب و افزایش آرامبخشی استفاده می‌شود. سوءمصرف لورازپام موجب تحمل و سپس وابستگی و اعتیاد به این دارو خواهد شد. اعتیاد به لورازپام هم جسمی است و هم روانی، به همین دلیل بطور کامل زندگی عادی را مختل می‌کند، بنابراین باید برای ترک آن اقدامات لازم را انجام دهید و به بهترین مرکز درمان اعتیاد لورازپام مراجعه کنید. اگر برای دانستن بهترین روش ترک لورازپام این مطلب را می‌خوانید جای درستی آمده‌اید! برای کسب اطلاعات بیشتر به یادگیری ادامه دهید.

لورازپام چیست؟

لورازپام (آتیوان)، یک نوع داروی بنزودیازپین(داروی آرامبخش و خواب آور) است که برای مدیریت اختلالات اضطرابی، اختلالات هراس و درمان صرع استفاده می‌شود. مانند سایر بنزودیازپین‌ها، لورازپام یک تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی (CNS) است، به این معنی که سیستم عصبی‌ای را که بیش از حد برانگیخته شده، با ایجاد خواب آلودگی و اثرات آرامبخش، با ثبات می‌کند. اگر از این دارو در مقادیر غیر تجویزی یا به مدت طولانی(بیشتر از 4 ماه)استفاده شود، خطر سوءمصرف لورازپام و همچنین  اعتیاد به لورازپام وجود دارد، که در اینصورت باید برای درمان آن، به مرکز ترک لورازپام مراجعه کرد.

از آنجایی که استفاده از انواع لورازپام، ممکن است موجب اعتیاد شود، می‎توان از جایگزین قرص لورازپام استفاده کرد. این داروهای گیاهی جایگزین عبارتند از: گل ساعتی، اسطوخودوس، بابونه، رازک و…. همچنین در مصرف لورازپام باید جانب احتیاط را رعایت کرد چون با برخی از داروها از جمله داروهای خواب و ضد اضطراب، داروهای بیهوشی، داروهای فشار خون، آنتی هیستامین‌ها، داروهای اعصاب و روان و… ممکن است تداخل دارویی بدهد.

عوارض مصرف لورازپام

لورازپام ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند که شامل موارد زیر است:

• خواب آلودگی شدید
  • افکار خودکشی
  • تغییرات غیرعادی خلق و خو یا رفتار
  • پرخاشگری
  • بدتر شدن مشکلات خواب
  • احساس بی قراری یا هیجان ناگهانی
  • افتادگی پلک
  • مشکل در بلع
  • تغییر بینایی
  • درد بالای معده
  • ادرار تیره
  • زردی پوست یا چشم (یرقان)

عوارض مصرف قرص لورازپام بر روی مغز و تسکین اضطراب

ساختار شیمیایی لورازپام موجب کاهش تحریک پذیری مغز و اعصاب می‌شود و در عین حال پاسخ های احساسی را که باعث ایجاد اضطراب و بی قراری می شود، تسکین می‌دهد.  از عوارض این فرایند، می‌توان به از بین رفتن واکنش‌های احساسی افراد و کمرنگ کردن تجربیات آن‌ها در مقابل اتفاقات جهان اشاره کرد.

اگر هر یک از علائم ذکر شده را دارید، فوراً با بهترین کلینیک ترک اعتیاد ایران یا اورژانس تماس بگیرید. اما چطور بفهمیم که به لوراپام معتاد شده‌ایم؟ در زیر علائم اعتیاد لورازپام را می‌خوانید.

علائم اعتیاد به لورازپام

فقط یک متخصص سلامت روان می‌تواند اعتیاد به لورازپام را تشخیص دهد. افراد باید حداقل 2 مورد از معیارهای تشخیصی زیر را در یک دوره 12 ماهه داشته باشند تا بتوان گفت دچار اعتیاد به لورازپام شده‌اند. تغییرات رفتاری بعد از اعتیاد به لورازپام عبارتند از:

علائم اعتیاد به لورازپام

1. مصرف مقادیر بیشتر از تجویز( به مدت طولانی)
  2. عدم توانایی کاهش مصرف لورازپام (علیرغم تمایل به انجام آن)
  3. صرف زمان زیاد برای دستیابی به اثرات لورازپام
  4. هوس و میل شدید به لورازپام
  5. ناتوانی در انجام تعهدات اصلی در محل کار، خانه یا مدرسه( به دلیل مصرف لورازپام)
  6. ادامه استفاده از لورازپام با وجود داشتن مشکلات بین فردی یا اجتماعی
  7. ترک فعالیت های اجتماعی، کاری یا تفریحی مهم
  8. مصرف لورازپام در شرایطی که انجام آن خطرناک است (مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات)
  9. ادامه مصرف با وجود آگاهی از داشتن یک مشکل جسمی یا روانی که در اثر مصرف لورازپام ایجاد یا تشدید شده باشد
  10. تحمل لورازپام
  11. بروز سندرم ترک لورازپام که شامل علائم ترک شدید و ناخوشایند در صورت قطع مصرف ناگهانی یا کاهش دوز لورازپام است

مسلما زیاد خوردن قرص لورازپام یا آتیوان، شدت این علائم را بیشتر می‌کند. علاوه بر آن سوء مصرف لورازپام شامل عوارض خطرناک است که در زیر به آن اشاره می‌شود. اوردوز لورازپام شامل نشانه‌های زیر است:

1. خواب آلودگی شدید
  2. بی حالی عمیق
  3. سردرگمی ذهنی
  4. لکنت زبان

هنگامی‌که  لورازپام با مواد افیونی، الکل و… ترکیب شود، سوءممصرف لورازپام می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد که علائم آن عبارت است از:

• آرامبخشی شدید، خواب آلودگی و از دست دادن هوشیاری
  • عدم کنترل عضلات
  • تنفس کند، کم عمق و در نهایت اوردوز ناشی از مصرف لورازپام
  • کما
  • مرگ

در کنار این موارد، از دیگر عوارض سوءمصرف داروی لورازپام، اعتیاد و وابستگی است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم با مجهزترین مرکز ترک اعتیاد در تهران تماس بگیرید.

علائم ترک لورازپام چیست؟

افرادی که از لورازپام در دوزهای بالاتر و یا در مدت زمان طولانی سوء استفاده می‌کنند، ممکن است در صورت قطع ناگهانی داروی لورازپام، دچار وابستگی به لورازپام بصورت فیزیکی و آشکار شدن علائم ترک شوند. عوارض ترک لورازپام شامل موارد زیر خواهد بود:

• تحریک
  • تحریک پذیری
  • حساسیت به نور یا صدا
  • توهمات
  • لرزش

با توجه به این علائم می‌دانیم که ترک خودسر لورازپام می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باید برای درمان اعتیاد به آن، حتما به مرکز ترک لورازپام مراجعه کرد. اما روش‌های درمان اعتیاد لورازپام شامل چه مواردی است؟

روش‌های درمان اعتیاد به لورازپام

درمان اعتیاد به لورازپام، می‌تواند شامل گزینه‌های مختلفی باشد. اما برنامه درمانی هر بیمار، به منظور رسیدن به درمان، باید متناسب با موقعیت منحصربفرد و نیازهای خاص او تنظیم شود. یادتان باشد که ترک لورازپام نباید به تنهایی و ناگهانی صورت گیرد و شما باید این ماده را زیرنظر پزشک متخصص و روانشناسان ترک اعتیاد، به تدریج ترک کنید. در زیر مراحل ترک اعتیاد لورازپام به تفضیل توضیح داده می‌شود.

بهترین روش های سم زدایی و ترک اعتیاد قرص لورازپام

سم زدایی بدن از ماده مخدر، اولین گام مهم در روند بهبودی است که زمینه را برای درمان وابستگی به لورازپام فراهم می‌کند. این روش در حقیقت بخشی از یک برنامه درمانی جامع است و جایگزینی برای ترک جامع‌تر اعتیاد به لورازپام نیست. معمولا از سم زدایی تدریجی و دارویی به منظور پاکسازی بدن از لورازپام استفاده می‌شود، زیرا در غیرانصورت، ممکن است منجر به خطرات تهدیدکننده زندگی شود.

توجه داشته باشید که سم زدایی حتما باید زیر نظر پزشک صورت گیرد و شامل خدمات بستری یا سرپایی می‌شود، اگر سطح اعتیاد شما بالا است، توصیه ما سم زدایی بستری می‌باشد، زیرا در این نوع خدمات شما تحت نظارت 24 ساعته پزشکی قرار می‌گیرید و علائم ترک لورازپام موجب ناراحتی‌تان نمی‌شود، زیرا بوسیله دارودرمانی توسط پزشک ترک اعتیاد، کنترل خواهند شد. خدمات سرپایی برای کسانی که محیط خانوادگی سالم دارند و اعتیادشان خیلی شدید نیست، نیز گزینه مناسبی می‌باشد.

انجام روان درمانی در ترک لورازپام

اعتیاد روانی معمولا عامل بسیاری از اعتیاد‌ها است. به منظور ریشه کن کردن اعتیاد باید به بهبود بخش روانشناسی و روانپزشکی ترک اعتیاد به لورازپام نیز توجه شود. روان درمانی می‌تواند در قالب روان درمانی فردی اعتیاد به لورازپام، مشاوره گروهی و روان درمانی گروهی انجام شود. روش‌های مختلفی در اینجا استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری کمک می‌کند تا عوامل استرس‌زا را شناسایی کنید و پس از شناسایی آن‌ها، مهارت‌های مقابله‌ای سالم با آن شرایط را به شما  آموزش می‌دهد.

• مدیریت اضطراری ( (CM

روش مذکور،  شامل ارائه پاداش‌های ملموس است که به منظور بازیابی رفتاری سالم انجام می‌شود.

• مصاحبه انگیزشی((MI

مصاحبه انگیزشی کمک می‌کند تا هرگونه دوگانگی طولانی مدت نسبت به درمان را برطرف کنید و تلاش بیشتری در جهت درمان اعتیاد به لورازپام بکنید.

• پیشگیری از عود

پیشگیری از عود به شما می‌آموزد که چگونه از محرک هایی که ممکن است منجر به بازگشت به مصرف مواد شود، اجتناب کنید و بر مسئولیت شخصی برای بهبودی خود متمرکز شوید.

بهترین راه ترک لورازپام

چگونه لورازپام را قطع کنیم که درمان قطعی حاصل شود؟ پذیرش اعتیاد به لورازپام، در حقیقت گام اول برای ترک لورازپام است، سپس اراده فرد بسیار ضروری است. اما گام مهم بعدی مراجعه به مرکز تخصصی ترک اعتیاد لورازپام در تهران می‌باشد. معمولا بیماران معتاد به لورازپام از مواد دیگر بصورت ترکیبی استفاده می‌کنند، در  بزرگترین کلینیک ترک لورازپام یعنی vip کلینیک، به درمان این نوع اعتیادها نیز پرداخته می‌شود. روش درمان لورازپام در این مرکز بصورت ترکیبی از سم زدایی و روان درمانی است. حتی بعد از آن نیز مراقبت‌های حمایتی در صورت رضایت بیمار انجام می‌شود تا ترک قطعی اعتیاد به لورازپام حاصل شود.

اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان دچار اعتیاد به لورازپام هستید، درمان می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره کنترل زندگی خود را بدست بگیرید، اجازه ندهید تا تردیدها و ترس‌هایتان، مانع از دریافت کمک شود. اگر اهنوز ابهامی در زمینه ترک لورازپام دارید، کافیست گوشی را برداشته و با ما تماس بگیرید تا از مسیر بهبودی خود اطلاع پیدا کنید. تعلل نکنید! تصمیم گرفتن می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

ترک لورازپام چند روز طول میکشد؟

مدت زمان ترک لورازپام و شدت علائم ترک می‌تواند برای هر بیمار متفاوت باشد. عوامل موثر بر مدت زمان درمان و ترک لورازپام شامل مدت زمان و دفعات مصرف، دوز مصرفی لورازپام و سلامت جسمی و روانی فرد می‌باشد. بطور کلی در بنزودیازپین‌های با  نیمه عمر نسبتا کوتاه مانند لورازپام، علائم ترک معمولا در عرض 6-8 ساعت از مصرف آخرین دوز شروع می‌شود. شدت این علائم ممکن است در حدود 2 روز به اوج خود برسد و تا روز 4 یا 5 به میزان قابل توجهی بهبود یابد. اما در برخی از افراد مبتلا به اعتیاد لورازپام، ممکن است علائم نسبتاً کمتر و طولانی‌مدت‌ باشند و برای چندین ماه ادامه ‌یابند.

سوالات متداول در مورد اعتیاد به قرص خواب آور لورازپام

در ادامه به سوالات متداول و رایجی که درباره قرص خواب آور لورازپام پرسیده شده است پاسخ داده ایم:

آیا قرص لورازپام اعتیاد آوراست؟

بله، لورازپام می‌تواند یک داروی بسیار اعتیادآور باشد و سوءمصرف آن موجب وابستگی به لورازپام و در نهایت اعتیاد به آن خواهد شد. البته همه کسانی که از این دارو استفاده نادرست می‌کنند، دچار اعتیاد به لورازپام نمی‌شوند و باید در آن‌ها علائم اعتیاد را مشاهده کرد.

هزینه درمان وابستگی به قرص لورازپام چقدراست؟

هزینه درمان اعتیاد لورازپام در کلینیک ترک اعتیاد vip با توجه به برنامه درمانی فرد تعیین می‌شود. بنابراین برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

منبع : americanaddictioncenters