بهترین روش ترک اکسی کدون

اکسی کدون(Oxycodone) یک داروی مسکن قوی و آرامبخش است که اغلب برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود. مکانیزم اکسی کدون بر بدن به اینصورت است که با مهار سیگنال‌های درد، منجر به تولید بی دردی و خواب آلودگی می‌شود. این ماده مخدر نیمه صنعتی، پتانسیل بالایی برای وابستگی و اعتیاد به اکسی کدون دارد. افرادی که به‌طور مداوم اکسی کدون مصرف و یا از این داروی ضد درد سوء استفاده می‌کنند، در صورت ترک ناگهانی آن یا کاهش شدید دوز مصرفی، در معرض خطر بالای علائم ترک اکسی کدون قرار می‌گیرند. اگر به دنبال روش‌های ترک اکسی کدون هستید، جای درستی آمده‌اید، در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بهترین راه برای ترک اکسی کدون، عوارض مصرف اکسی کدون بر سلامت روانی و جسمانی و علائم ترک آن بپردازیم. برای یادگیری بیشتر به خواندن ادامه دهید.

عوارض مصرف اکسی کدون

عوارض جانبی این مخدر نیمه مصنوعی،  در واقع همان اثرات کوتاه اکسی کدون بر بدن است.  در حقیقت  اکسی کانتین، در کنار خاصیت ضد درد خود، عوارض رایج زیادی دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

• تهوع یا استفراغ
  • ناراحتی معده
  • احساس خواب آلودگی یا خستگی
  • خارش یا بثورات

برخی از عوارض مصرف اکسی کدون جدی هستند و در صورت مشاهده باید سریعا با اورژانس یا کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد تماس بگیرد. این عوارض جانبی که از هر 100 نفر، یک نفر را درگیر می‌کند، عبارتند از:

• سفتی عضلانی
  • احساس سرگیجه، خستگی و کم انرژی بودن – این می‌تواند نشانه فشار خون پایین(فشار خون پایین) باشد.

اثرات اکسی کدون بر بدن

عملکرد اکسی کدون بر بدن، مانند عملکرد هروئین و مخدرهای اعتیادآور حاوی مرفین است. اکسی کدون از خشخاش تریاک درست می‌شود و به عمین علت اثر سرخوشی ایجاد می‌کند.  متاسفانه استفاده طولانی مدت از این مسکن قوی، منجر به ایجاد وابستگی فیزیکی و اعتیاد به اکسی کدون می‌شود. از جمله اثرات طولانی مدت اکسی کدون بر بدن عبارت است از:

• مشکلات تنفسی
  • خواب آلودگی شدید
  •  از دست دادن هوشیاری

همانطور که گفتیم اکسی کدون بسیار اعتیادآور است و حتی استفاده صحیح از آن می‌تواند منجر به سوء مصرف شود. سوء مصرف این مسکن، آن را به یک داروی خطرناک تبدیل می‌کند و اثرات جبران ناپذیری روی بدن می‌گذارد، لذا باید برای ترک اکسی کدون اقدام کرد. در زمان ترک ممکن است یک سری علائم را از خود بروز دهید، بنابراین مهم است که تحت نظارت پزشکی قرار گیرید. می‌پرسید علائم ترک اکسی کدون شامل چه مواردی است؟ موارد زیر را بخوانید.

عوارض ترک اکسی کدون

علائم ترک اکسی کدون در افراد مختلف، بسته به شدت اعتیاد یا وابستگی و مدت زمان مصرف و همچنین شرایط روحی و فیزیکی فرد متفاوت است. در صورت ترک ناگهانی اکسی کدون، شدت این عوارض بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین لازم است تا به منظور درمان اعتیاد، به مرکز ترک اکسی کدون مراجعه کنید تا علائم شما تحت نظارت و کنترل کادر پزشکی قرار گیرد. این علائم عبارتند از:

• هوس و میل به اکسی کانتین
  • دردهای عضلانی
  • اختلالات خواب
  • ضربان قلب سریع

عود زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد پس از قطع مصرف، دوباره شروع به مصرف کند. میل به اکسی کدون یک عامل اصلی عود است، بنابراین کنترل هوس یکی از مهم‌ترین اقدامات در فرایند ترک این مسکن است.

عود اکسی کدون می‌تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا دوره پرهیز در مرحله ترک، منجر به از دست دادن تحمل خواهد شد و در صورت مصرف دوباره، خطر سوءمصرف و اوردوز اکسی کدون وجود دارد.  اما چگونه وابستگی به اکسی کدون را از بین ببریم؟ در زیر به بررسی راه‌های ترک اکسی کدون می‌پردازیم.

مراحل درمان اعتیاد به اکسی کدون

مراحل ترک اکسی کدون به شرح زیر است:

مراحل درمان اعتیاد به اکسی کدون

1.مراجعه به بهترین کلینیک برای ترک اکسی کدون

بعد از اراده فرد، مهم ترین گام پیدا کردن محل مناسب برای درمان اعتیاد به اکسی کدون است. ترک تضمینی اعتیاد در کلینیک VIP انجام می‌شود. این مرکز با بهره گیری از کادر پزشکی متخصص و استفاده از روش‌های نوین ترک اکسی کدون و همچنین امکانات رفاهی و هتلینگ، درمانی قطعی را برای شما بیماران عزیز به ارمغان می‌آورد.

2.ارزیابی بیمار

در این مرحله بیمار از نظر روحی و جسمی توسط پزشک ترک اعتیاد، تعیین وضعیت می‌شود. مشاوره رایگان و آزمایشاتی از قبیل تست اعتیاد، تست خون، نوار قلب و… از بیمار گرفته می‌شود تا شرایط جسمانی و روانی او مشخص شود.

3.سم زدایی اکسی کدون از بدن

سم‌زدایی اکسی کدون، فرآیندی است که در طی آن فرد تحت نظارت متخصصان پزشکی، ترک این ماده را آغاز می‌کند. سم زدایی اولین مرحله ترک اعتیاد به اکسی کدون است. این مرحله بسیار مهمی در ترک اکسی کدون می‌باشد، اما باید بدانید که به هیچ عنوان کافی نیست. مدت زمان برنامه سم زدایی بر اساس نیازهای هر بیمار متفاوت است، اما میانگین زمان آن حدود 7 روز می‌باشد.

4.روان درمانی برای ترک اکسی کدون

بعد از سم زدایی، بازتوانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مرحله برای کمک به رفع مشکلات اساسی که منجر به اعتیاد به اکسیکدون شده است و همچنین ارائه ابزارهایی برای مقابله با محرک‌ها و جلوگیری از عود، از روانشناسی ترک اکسی کدون استفاده می‌شود.

5.ادامه برنامه توانبخشی بعد از مرخص شدن

این نوع درمان با هدف پیشگیری از عود اکسی کدون استفاده می‌شود. اول از همه باید بدانید که عود لزوما به معنای شکست در درمان اعتیاد  نیست، بلکه به این معناست که فردی که درمان را گرفته است شاید لازم داشته باشد که روند درمان خود را اصلاح کند.

درمان فردی و ارزیابی مستمر و اصلاح رویکردهای درمانی برای موفقیت درمان اعتیاد اکسی کدون در بهبودی طولانی مدت حیاتی است. اگر شما یا کسی که دوستش دارید، دچار اعتیاد به اکسی کدون شده‌اید، لطفا با ما تماس بگیرید.

روش‌های ترک اکسی کدون

در این بخش راه‌های ترک اعتیاد اکسی کدون در کلینیک خصوصی ترک اکسی کدون شرح داده می‌شود:

سم زدایی برای ترک اعتیاد اکسی کدون

در این مرحله اکسی کدون از بدن خارج می‌شود. این مرحله شامل دارودرمانی نیز می‌باشد تا علائم ترک تحت کنترل کادر پزشکی قرار گیرند و بیمار کمترین ناراحتی و اضطراب را در فرایند درمان اعتیاد داشته باشد. سم زدایی می‌تواند بصورت بستری یا سرپایی بسته به شرایط بیمار انجام شود. در درمان بستری بیمار تحت نظارت 24 ساعته و شبانه روزی قرار دارد و تمام علائم او تحت کنترل قرار می‌گیرد. اما در درمان سرپایی بیمار تنها برای دریافت خدمات درمانی به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه می‌کند و باقی زمان را در خانه سپری خواهد کرد. مدت زمان درمان اعتیاد اکسی کدون، بسته به میزان و شدت اعتیاد بیمار متفاوت است.

دارو درمانی ترک اکسی کدون

داروهایی که به‌طور خاص برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی تایید شده‌اند، اشتها و ولع مصرف را کاهش می‌دهند و به بیماران کمک می‌کنند روی رفتار درمانی و عملکرد روزانه تمرکز کنند.

این داروها علاوه بر کاهش اشتها و ولع، اثرات سوء مصرف مواد افیونی را نیز کاهش می‌دهند و از عود مصرف اکسی کدون جلوگیری می‌کنند. معمولاً بیماران برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها در دوران نقاهت از این داروها استفاده می‌کنند.

سایر داروهایی که در حین ترک اکسی کدون تجویز می‌شوند عبارتند از: داروهایی برای کاهش بی‌خوابی یا استامینوفن برای مقابله با بدن درد یا سردرد.

روان درمانی ترک اکسی کدون

روانشناسی ترک اکسی کدون می‌تواند در قالب مشاوره گروهی، مشاوره فردی و مشاوره خانوادگی صورت گیرد و شامل موارد زیر باشد:

درمان شناختی رفتاری (CBT): CBT می‌تواند به افراد کمک کند تا الگوهای فکری را که منجر به اعتیاد به اکسی کدون می‌شود، شناسایی کرده و این الگوها را با استراتژی‌های مقابله‌ای مثبت جایگزین کنند.

مدیریت اقتضایی: که از دادن پاداش برای ایجاد انگیزه برای رسیدن به اهداف بازیابی استفاده می‌کند.

رفتار درمانی خانواده: در این روش خانواده بیمار با کمک به درک و به کارگیری راهبردهای رفتاری در جلسات درمانی و با تعیین و اجرای اهداف، درگیر بهبودی بیمار می‌شوند.

بهترین روش ترک اکسی کدون

کلینیک VIP برای ترک اکسی کدون در تهران، را می‌توان مناسب‌ترین گزینه برای درمان اعتیاد اکسی کدون معرفی کرد. در این کلینیک بهترین روش درمان یعنی ترکیب سم زدایی و روان‌درمانی ترک اکسی کدون انجام می‌شود. اما درمان به همین جا ختم نمی‌شود و حتی بعد از تمام شدن مدت زمان بستری در کلینیک وی آی پی، می‌تواند ادامه داشته باشد. انجام خدمات روانشناسی، بعد از ترک اکسی کدون، منجر به ترک قطعی اعتیاد خواهد شد، زیرا به افراد راهکارهای مقابله‌ای سالم را می‌آموزد.

هزینه ترک اکسی کدون

هزینه ترک اکسی کدون، بنا به شرایط جسمی و روانی فرد، نوع درمان فرد و میزان بستری تعیین می‌شود. از آنجایی که در کلینیک VIP برنامه درمانی متناسب با شرایط هر بیمار تنظیم می‌شود، بنابراین هزینه‌های درمانی برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

مدت زمان درمان اعتیاد به اکسی کدون

مدت زمان ترک اکسی کدون به موارد زیر بستگی دارد:

• مدت زمان مصرف اکسی کدون
  • میزان دوز مصرفی اکسی کدون
  • تعداد بارهای مصرف این مسکن
  • ترکیب اکسی کدون با اگر از مواد دیگر(مانند الکل، بنزودیازپین ها، مت آمفتامین).
  • اکسی کدون به عنوان یک ماده افیونی با نیمه عمر طولانی شناخته می‌شود که این بر مدت زمان ترک آن تأثیر می‌گذارد.

در این مطلب به بررسی بهترین روش ترک اکسی کدون پرداختیم. همچنین در مورد عوارض مصرف این مسکن قوی و علائم ترک آن صحبت کردیم. حالا می‌دانیم که دارودرمانی برای ترک اعتیاد اکسی کدون، از شدت علائم ترک آن می‌کاهد. توجه کنید که این داوردرمانی حتما باید زیرنظر کادر پزشکی متخصص در بهترین کلینیک ترک اکسی کدون یعنی کلینیک VIP  انجام گیرد تا نتیجه دلخواه حاصل شود. اما پرداختن به اعتیاد فیزیکی به تنهایی برای ترک اعتیاد کافی نیست. بنابراین درمان رفتاری از واجباب فرایند درمان اعتیاد اکسی کدون است که منجر به ترک تضمینی اعتیاد خواهد شد. در مبحث روانشناسی ترک اکسی کدون شما متوجه می‌شوید که برخورد با چه چالش‌هایی منجر به مصرف این مسکن قوی می‌شود و راه‌های مقابله‌ای صحیح را می‌آموزید. هدف ما ریشه کن کردن اعتیاد شماست. نگران نباشید فقط کافیست همین حالا گوشی را برداشته و با ما تماس بگیرید ما در طی کردن مسیر درمان همراه شما خواهیم بود.

منابع: americanaddictioncenterswww.nhs.uk