بهترین روش ترک فنتانیل

فنتانیل یک مخدر مصنوعی، شبیه به مورفین است که قدرت آن 100 برابر مورفین می‌باشد. فنتانیل بسیار اعتیادآور است و وسوءمصرف آن می‌تواند منجر به خطرات تهدیدکننده زندگی شود. این دارو در کنار اثرات آرامبخش خود، عوارض بسیار زیادی دارد که با اعتیاد به فنتانیل عوارض آن چندین برابر می‌شود. بنابراین باید حتما نسبت به ترک آن اقدام کرد. به یاد داشتهه باشید که ترک فتالین بصورت ناگهانی منجر به علائم ترک شدید خواهد شد بنابراین باید برای درمان اعتیاد به بهترین مرکز ترک فنتانیل مراجعه کرده و تحت نظارت پزشکی باشید. اگر به دنبال روشی برای ترک فنتالین هستید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

فنتانیل چیست؟

فنتانیل در حقیقت یک مسکن درد قوی است که از آن برای بیهوشی  و کاهش درد استفاده می‌شود. این داروی ضد درد چیزی در حدود 50 تا 100 برابر قوی تر از مورفین است و مدیریت درد بیماران سرطانی ساخته شده است که به صورت پچ روی پوست اعمال می‌شود. فنتانیل را می‌توان بصورت آمپول، پچ پوستی و قرص (لوزنج) در بازار یافت. احتمال سوءمصرف فنتانیل و اعتیاد به آن، به دلیل خواص شبه افیونی قدرتمندی که دارد، بسیار بالا است.

چگونگی اثر فنتانیل بر بدن

اثر تقویت‌کننده فنتانیل، می‌تواند خطر سوءمصرف آن را محتمل‌تر کند. فنتانیل به گیرنده‌های مواد افیونی بدن متصل شده و موجب تغییر درد و احساس در فرد می‌شود. استفاده طولانی مدت از فنتانیل می‌تواند باعث سازگاری مغز با این دارو و در نتیجه ایجاد تحمل (نیاز به فنتانیل بیشتر برای دستیابی به اثر مطلوب) و وابستگی شدید شود.

وابستگی فنتانیل در حقیقت، سازگاری فیزیولوژیکی بدن با یک ماده خارجی است که در طی آن بدن آنقدر به دارو عادت کرده که اگر فرد مصرف خود را کاهش دهد یا آن را ترک ‌کند، علائم ترک فنتانیل ظاهر می‌شود. با داشتن این وابستگی، فرد به مصرف اجباری می‌پردازد تا از این علائم ترک جلوگیری کند. در صورت ادامه این روند اعتیاد به فنتانیل ایجاد می‌شود که بطور کل زندگی عادی فرد را مختل می‌کند و باید برای درمان آن به کلینیک ترک اعتیاد به فنتانیل در تهران مراجعه کرد.

کاربردهای  فنتانیل

فنتانیل برای درمان درد حاد ناشی از تروما یا جراحی‌های بزرگ و همچنین دردهای مزمن ناشی از سرطان استفاده می‌شود. مدت زمان مصرف فنتانیل به علت تجویز آن بستگی دارد. به عنوان مثال، کاربرد فنتانیل در کاهش درد ناشی از سرطان و در افرادی که مراقبت‌های تسکینی دریافت می‌کنند، برای استفاده مادام‌العمر تایید شده‌ است، این در حالیست که مصرف فنتانیل به منظور تسکین درد حاد یا بیهوشی فقط برای مدت کوتاهی قابل توجیه می‌باشد، زیرا در غیر اینصورت احتمال اعتیاد به شدت بالا می‌رود و یک مشکل بر باقی مشکلات اضافه می‌شود، زیرا باید برای ترک مصرف فنتانیل نیز اقدام کرد.

عوارض مصرف فنتانیل چیست؟

همه مواد افیونی، از جمله فنتانیل، می‌توانند عوارض جانبی از جمله مشکلات تنفسی تهدید کننده زندگی داشته باشند اگر مشکلات ریوی داشته باشید، در معرض خطرات بیشتری هم قرار می‌گیرید. شایع‌ترین عوارض مصرف فنتانیل عبارت است از:

• خواب آلودگی، گیجی، سرگیجه
  • حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات
  • یبوست، اسهال
  • (التهاب، خارش، تورم در محل چسب)
  • ضعف، خستگی
  • گفتار نامنسجم و نامفهوم
  • مشکلات تعادل

پزشک همواره باید میزان مصرف فرد را تحت نظارت قرار دهد. مصرف مداوم فنتانیل ممکن است موجب ایجاد تحمل شود. در اینصورت قطع ناگهانی فنتانیل موجب بروز علائم ترک خواهد شد. در صورت سوءمصرف فنتانیل، عوارض گفته شده شدت می‌یابد و بیمار اضطراب، سردرگمی، سرگیجه و معده درد را تجربه خواهد کرد. فنتانیل رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین را مشکل می‌کند و شما را در معرض خطر بیشتر تصادف قرار می‌دهد. برای افرادی که بیماری‌های کبدی یا کلیوی دارند، احتمالا مصرف فنتانیل مناسب نخواهد بود. اگر فنتانیل را با الکل یا مواد دیگر مخلوط کنید، موجب خواب آلودگی می‌شود. با توجه به عوارض گقته شده، حالا باید بدانید که چرا توصیه می‌کنیم به درمان مصرف فنتانیل بپردازید.

اما چطور بفهمیم فردی دچار اعتیاد به فنتالین شده است تا درمان اعتیاد به فنتانیل در کلینیک ترک اعتیاد اقدام کنیم؟ پاسخ واضح است! با بررسی علائم او!

علائم و نشانه های اعتیاد به فنتانیل

علائم و نشانه‌های سوء مصرف فنتانیل از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما فرد معتاد به فنتانیل ممکن است شامل برخی یا همه موارد زیر باشد:

علائم و نشانه های اعتیاد به فنتانیل

علائم روانی اجتماعی اعتیاد به فنتانیل

• سرخوشی، همراه با بی تفاوتی
  • کاهش علاقه به چیزهایی که زمانی به آنها علاقه داشت

خب تصور کنید که این علائم را در فرد موردنظر شناسایی کردید، حالا زمان اقدام است. یادتان باشد، هیچ گاه به سراغ ترک فنتانیل بصورت ناگهانی و خودسرانه نروید، زیرا خطرات بالقوه‌ای شما را تهدید خواهد کرد، بنابراین بهترین راه مراجعه به کلینیک فوق تخصصی ترک فنتانیل در تهران است.  در طی فرایند ترک حتی اگر تحت نظارت پزشک قرارداشته باشید ممکن است یک سری علائم را از خود بروز دهید که البته پزشک آن‌ها را کنترل و مدیریت خواهد کرد. آگاهی از این علائم باعث می‌شود، استرس کمتری برای طی کردن مسیر ترک اعتیاد به فنتانیل داشته باشید. علائم ترک فنتانیل شامل موارد زیر است.

علائم ترک فنتانیل چیست؟

افرادی که دچار اعتیاد به فنتانیل می‌شوند، اگر سعی کنند به طور ناگهانی مصرف فنتانیل را قطع کنند یا دوز مصرفی خود را به شدت کاهش دهند، احتمالا علائم ترک فنتانیل را تجربه خواهند کرد. این علائم ممکن است از گستره خفیف تا شدید باشد و شامل موارد زیر است:

• اسهال و استفراغ
  • درد عضلانی یا استخوانی
  • افزایش دمای بدن

گفتنی است که علائم ترک فنتانیل معمولا تهدیدکننده زندگی فرد نیستند، اما می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. شدت علائم ترک این شبه مورفین به مقدار مصرف، مدت زمان مصرف، نوع داروی مخدر مصرفی و بیماری‌های جسمانی و روانی بستگی دارد.

از عوارض ترک فنتانیل بصورت خودسرانه، می‌توان به کم‌آبی شدید بدن و افزایش سطح سدیم در خون اشاره کرد. اگر استفراغ و اسهال مداوم درمان نشود، منجر به نارسایی قلبی می‌شود.  در دوره ترک فنتانیل به دلیل کاهش تحمل، خطر سوءمصرف برای افرادی که پس از یک دوره پرهیز به مصرف فنتانیل بازگشته‌اند، افزایش می‌یابد.

علائم ترک، توسط کادر پزشکی کلینیک ترک اعتیاد به فنتانیل در تهران و از طریق تجویز داروهای مختلف به منظور کنترل درد ناشی از ترک اعتیاد، کنترل لرزش بیمار و یا تجویز داروهای ضداضطراب برای برطرف کردن افسردگی و اضطراب و…مدیریت می‌شوند. اما بهترین روش ترک فنتانیل چیست؟

بهترین روش ترک فنتانیل

روش کاهش تدریجی دوزهای فنتانیل را می‌توان بهترین گزینه برای ترک فنتانیل است. با مراجعه به  بهترین کلینیک ترک فنتانیل در تهران می‌توانید مرحله سم زدایی را با خیال راحت و در محیطی ایمن و تحت نظارت پزشکی انجام دهید. البته دانستن این نکته ضروری است که تنها انجام مرحله سم زدایی برای بهبودی طولانی مدت کافی نیست و انجام خدمات بازتوانی کمک شایانی به ترک فنتانیل بصورت تضمینی می‌کند. در زیر مراحل ترک فنتانیل را شرح خواهیم داد:

نقش سم زدایی در درمان اعتیاد به فنتونیل

سم زدایی پزشکی از مواد افیونی اغلب اولین گام از یک برنامه درمانی جامع‌تر است، زیرا سم زدایی به تنهایی معمولاً برای حفظ بهبودی طولانی مدت کافی نیست. در این مرحله کاهش تدریجی دوز فنتانیل انجام می‌شود تا بدن بطور کامل از آن پاک شود. در واقع سم زدایی تدریجی بطور کلی در دستور کار قرار دارد، در دوره ترک فیزیکی، دارودرمانی نیز به منظور کنترل علائم ترک انجام می‌شود تا بیمار کمترین ناراحتی را در طول ترک فنتانیل در کلینیک خصوصی حس نکند. سم زدایی دارای روش‌های مختلفی مانند سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع نیز می‌باشد و بهترین برنامه درمانی برای هر فرد، برنامه‌ای است که متناسب با شرایط خود فرد تنظیم شده باشد.

مدت زمان سم زدایی فنتانیل چقدر است؟

مدت زمان سم زدایی فنتانیل در افراد مختلف متفاوت است. متغیرهای زیادی بر شدت علائم ترک تأثیر می‌گذارند، از جمله میزان مصرف، دفعات مصرف فنتانیل و مدت زمان مصرف و همچنین قدرت فنتانیل استفاده شده.

داروهای مورد استفاده در سم زدایی فنتانیل

استفاده از یک سری داروها روشی رایج برای مدیریت علائم ترک و کمک به کنترل هوس است. در واقع متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است داروهایی را به منظور کاهش علائم ترک، کنترل هوس و کاهش خطرات سوءمصرف فنتانیل تجویز کنند. این داروها عبارتند از:

• متادون که آگونیست مواد افیونی است، گیرنده‌های فنتانیل را در مغز تحریک می‌کند، اما اثرات فنتانیل را ایجاد نمی‌کند. زمانی که متادون طبق تجویز مصرف شود، هوس و میل به فنتانیل مسدود شده و علائم ترک را کاهش می‌یابد. اما از آنجایی که متادون خودش اعتیادآور است، در بهترین مرکز ترک اعتیاد به فنتانیل در تهران یعنی vip کلینیک، از متادون برای مدیریت علائم ترک استفاده نمی‌شود.
  • بوپرنورفین یک آگونیست جزئی مواد افیونی به همان گیرنده‌هایی متصل می‌شود که فنتانیل انجام می‌دهد اما فقط تا حدی فعال می‌شود که به کاهش علائم ترک و هوس کمک ‌کند.
  •  لوفکسیدین هیدروکلراید که می‌تواند شدت علائم ترک را کاهش دهد تا به تسهیل قطع فنتانیل کمک کند

در کنار این داروها انواع داروهای روانپزشکی نیز برای مدیریت و کنترل علائم روانی ترک تجویز می‌شود.

بازتوانی ترک فنتانیل

درمان جامع هر فرد، بسته به نیازهای منحصر بفرد هر بیمار و شدت اختلال مصرف مواد افیونی متفاوت است، اما به نیازهای چندگانه فرد می‌پردازد. بعد از سم زدایی به منظور ریشه کن کردن اعتیاد به فنتانیل، از درمان‌های رفتاری مبتنی بر شواهد، مشاوره فردی و گروهی برای کمک به افراد به منظور بهبودی پایدار استفاده می‌شود. از آنجایی که استفاده از مبحث روانکاوی و روانشناسی برای ترک تضمینی اعتیاد بسیار مهم است، متخصصین کلینیک ترک فنتانیل در تهران ونک، تمرکز زیادی روی این بخش می‌گذارند.

مدت زمان ترک فنتانیل چند روز است؟

شدت علائم ترک فنتانیل، شروع آن‌ها و مدت زمان ترک این مسکن درد قوی، به مدت زمان استفاده از فنتانیل، دوز مصرفی و دفعات استفاده از آن بستگی دارد. بطور کلی علائم ترک فنتانیل، 8 تا 24 ساعت پس از آخرین مصرف شروع می‌شود و معمولاً برای 7 تا 10 روز ادامه می‌یابد، البته ممکن است برای برخی افراد چند هفته طول بکشد.

در این مطلب به بررسی بهترین روش ترک فنتانیل پرداختیم. از آنجایی که ترک فنتانیل به خودی خود می‌تواند خطرناک باشد، بهترین راه مراجعه به مرکز ترک فنتانیل است. در این مرکز متخصصین پزشکی با ارائه برنامه‌ درمانی جامع و منحصربفرد ترک فنتانیل آسانی را برای شما فراهم می‌کند. نگران مسیر درمان خود نباشید. کافیست همین حالا گوشی را بردارید و با ما تماس حاصل فرمایید ما در مسیر همراه شما خواهیم بود.

سوالات متداول در مورد فنتانیل

آیا از فنتانیل در اتاق عمل برای بی هوشی استفاده میشود؟

فنتانیل، به عنوان آرامبخش و پیش دارو، قبل از بیهوشی در اتاق عمل استفاده می‌شود. این دارو کاربرد گسترده‌ای برای بیهوشی دارد.

آیا از فنتانیل برای تسکین درد استفاده میشود؟

فنتانیل کاربرد گسترده‌ای در زمینه تسکین درد دارد.

مصرف فنتانیل اعتیادآور است؟

در صورت مصرف مداوم این شبه مرفین، خطر اعتیاد به فنتانیل وجود دارد. در صورت اعتیاد توصیه می‌کنیم برای ترک فنتانیل در بهترین کلینیک ترک اعتیاد ایران اقدام کنید.

منابع: americanaddictioncenters whitedeerrunhealthdirect